Var femte gäst missnöjd med restaurangers hygienstandard
En färsk Sifo-undersökning på uppdrag av Tork visar att var femte gäst är missnöjd med restaurangers hygienstandard. Samtidigt tvättar var tredje svensk inte händerna innan de äter under ett restaurang- eller cafébesök – trots att tre av fyra anser att det är viktigt att andra matgäster håller god handhygien.
Tork – ett varumärke från Essity – har låtit Sifo undersöka dels hur Sveriges matgäster ser på – och hanterar – handhygien vid restaurang och cafébesök, dels på hur ägarna själva gör det och vilka hygienlösningar som erbjuds.
Resultatet visar att god handhygien är viktig för majoriteten av matgästerna. Tre av fyra anser att det är viktigt att gästerna i det egna sällskapet håller en god handhygien, medan två av tre anser att det är viktigt att även gäster utanför det egna sällskapet gör det. Samtidigt uppger nästan var tredje matgäst att de själva aldrig eller sällan tvättar händerna innan de äter.
- Det är märkligt egentligen. Hemma tvättar nog de flesta händerna innan de äter; varför gör inte fler det ute på krogen? Man kanske har åkt buss eller tunnelbana, varit i butiker eller gått på stan – vi som är matgäster borde ställa högre krav på varandra att inte ta med de bakterierna till bords, säger Sofia Glimvall, Hygiene Advisor på Tork.
I princip alla matgäster anser att det är viktigt att restauranger och caféer erbjuder goda möjligheter för handtvätt på toaletten. Åtta av tio vill också se handhygienlösningar så som handsprit och våtservetter vid buffén, sex av tio vill ha det i entrén och fyra av tio vill kunna fräscha till händerna vid bordet. Sifo-undersökningen som gick mot Sveriges restaurang- och caféägare visar emellertid att endast hälften av ägarna erbjuder handtvättmöjligheter vid buffén, att tre av fyra erbjuder handtvättsmöjligheter i entrén men att bara tre av tio gör det vid bordet.
Undersökningen visar vidare att nära var femte matgäst inte anser att restauranger och caféer lever upp till deras förväntningar om god handhygien. Det kan sättas i ljuset av att sex av sju restaurang- och caféägare anser att de gör tillräckligt för att erbjuda sina matgäster en god handhygien i entrén, hälften att de gör det vid bordet och sex av tio vid buffén. Detta samtidigt som hela åtta av tio restaurang- och caféägare tror att möjligheter till god handhygien kan påverka svenskarnas val av matställe.
- Även om en del finns att önska av matgästernas egna beteende så är det tydligt att även ägarna måste börja tänka bortom bara tvål och vatten på toaletten. En hög standard för handhygien kommer att bli en allt viktigare faktor för att bygga förtroende från gästerna och skapa en bättre upplevelse för alla som besöker matstället, säger Rebecca Wendel, Brand Activation Manager på Tork.